Opritverwarming: vlakverwarming of sporenverwarming?

Wist u dat er verschillende manieren bestaan om opritverwarming aan te leggen? De specialist kan het u uitleggen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met factoren als het soort wegbedekking. Ligt er beton, asfalt, kunststof of klinkers op de oprit? Vervolgens wordt er gekeken naar de verwarmingsmethode: oppervlakteverwarming of sporenverwarming? Verder wordt het vermogen per vierkante meter in kaart gebracht en de aan-of afwezigheid van dilatatievoegen. Tot slot wordt er gekeken met welke bouwkundige zaken er rekening dient te worden gehouden. Vlakverwarming en sporenverwarming hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Welk type zich het best leent is afhankelijk van meerdere factoren. Laat u hierover informeren door de specialist.

Controle van de opritverwarming voor aanvang van de winter

Wilt u opritverwarming als veiligheidsvoorziening aanleggen, bijvoorbeeld voor de koude en gladde dagen in de winter? Het is verstandig om bij aanvang van de winter een controle van de opritverwarming te laten uitvoeren zodat het zeker is dat alles naar behoren functioneert. Dit kan eenmaal per jaar worden uitgevoerd maar er kan ook voor worden gekozen om een onderhoudscontract af te sluiten. Hierbij wordt de opritverwarming één keer per jaar gecontroleerd. Het voordeel van deze periodieke controle is dat u nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Bovendien bent u ervan verzekerd dat het systeem het hele jaar door functioneert zonder dat u hier omkijken naar heeft.

Opritverwarming met behulp van matten of kabels

Wanneer u goed op de hoogte wilt zijn van alle voordelen en nadelen omtrent de verschillende soorten opritverwarming, laat u zich het beste informeren bij een specialist. Het toepassen van sporenverwarming bij opritverwarming kent een aantal nadelen. Het is niet geschikt voor een oprit met bochten. De voor- en achterwielen volgen bij het draaien in de bocht niet hetzelfde spoor waardoor het effect weg is. Vlakverwarming is dan vanuit veiligheidsoverwegingen verstandiger. Daarnaast zijn bij ijzel de sporen niet goed zichtbaar. Het plaatsen van paaltjes om de locatie van de sporenverwarming aan te duiden kan dan een uitkomst bieden. Bij het aanleggen van opritverwarming kan er gebruik worden gemaakt van matten en kabels. Kabels kunnen gemakkelijker op maat worden gemaakt waardoor ook de montage flexibel blijft.